19 april 2018

“Graag wil ik jullie wat vertellen over ons project ‘Slimmere afvalscheiding’. Allereerst zal ik vertellen wat het doel van het project was. Daarna over onze aanpak. En daarna over het resultaat. Hier op de eerste sheet staat ons doel. Namelijk blablablabla…..blablablabla….. and so on…. ” 

Herkenbaar? Vast wel. 

Dit is de gemiddelde start van een projectpresentatie. 

Dit is de gemiddelde start van een projectpresentatie waarbij je gegarandeerd de helft van je publiek kwijt bent op het moment dat je bij powerpointsheet nummer 2 (van 38!) bent. 

Gemiste kans! Heb je verd*mme de afgelopen 6 maanden 4 uur in de week gewerkt aan het nieuwe afvalscheidingsbeleid, eindigt je idee weer in een bureaula! 

Gelukkig kan het ook anders

“Hoe maken wij van onze projecten pakkende en boeiende presentaties?”  
Dit was kort gezegd de vraagstelling van de klant waar wij gisteren een training mochten geven. Een intensieve ochtend met flink wat zweten en zuchten.. maar het resultaat mocht er zijn! 5 projectmedewerkers met de tips, tools én concrete teksten om over 2 weken hun project mét impact over te kunnen brengen aan het MT.

Hieronder 3 tips die ook jou op weg kunnen helpen: 

1. Wie is de doelgroep?

Bedenk goed aan wie je de presentatie gaat geven. Wat zijn dat voor mensen? Wat heb je gemeenschappelijk met hen (en geef dit een klein plekje voorin je presentatie). Moeten ze bepaalde dingen weten zodat ze jouw verhaal kunnen snappen? Hoe zitten ze erbij? Kom je op maandagochtend als iedereen nog fris is of op vrijdagmiddag net voor de afscheidsborrel van Tiny van de kantine? Allemaal randvoorwaarden waar je rekening mee moet houden en waar je zelfs punten mee kunt scoren. Doe je voorwerk!

2. Wat is je kernboodschap?

Wat wil je dat je toehoorders nou écht onthouden van jouw presentatie. Wat is het dat zij (letterlijk of figuurlijk) moeten twitteren na jouw verhaal? Dat is je kernboodschap! Benoem deze dan ook zo in je verhaal. En niet één keer, maar meerdere keren. 

3. Ditch powerpoint!

Ja echt! Powerpoint is dé oorzaak van afhaking in presentaties. Waarom? Powerpoint is een excuus. Een excuus dat jij niet de tijd hebt genomen om een verhaal in elkaar te zetten dat boeit, klopt en overtuigt. Een excuus dat jij alvast aan je publiek laat lezen wat ze seconden later uit jouw mond horen. 


Geschreven door:

Kim Hendriks

kim@noblahblah.nl