6 februari 2019

“Zo, en wat doe jij nou eigenlijk?”

Een tijdje terug was ik op een netwerkbijeenkomst, waar vooral mannen in pakken belangrijk liepen te zijn. Ik zag de directeur van een bedrijf, interessant als nieuwe klant. Toen we elkaar de hand schudden zei hij: “Zo, en wat doe jij nou eigenlijk?”

Ik had kunnen zeggen dat ik sprekerscoach, communicatiespecialist of strategisch adviseur ben. Maar dat deed ik niet. Ik begon met het waarom. En ik zei:

“Weet u, een sterk merk is enorm waardevol. Een sterk merk werkt. Denk aan uw auto, uw kleding, uw smartphone – denk aan uw bedrijf.”

Ik dwong mezelf tot een dramatische pauze van enkele seconden, om onze beider breinen te synchroniseren en rustig adem te halen.

“Bij ieder mens en ieder merk hoort een verhaal. En het meest krachtige verhaal, dat is de legende. Iets onvergetelijks, dat wordt doorverteld, de tijd doorstaat. Een legendarisch bedrijf weet exact waarom het doet wat het doet. Dat inspireert vertrouwen bij medewerkers en klanten, toch?”

Hij knikte. Voordat hij het gesprek kon overnemen gooide ik de uitsmijter er overheen.

“Ik help bedrijven om levende legendes te worden. Om de geschiedenis van hun toekomst te kunnen schrijven. Dus als u op zoek bent naar inspiratie, als u een ramkoers met succes wilt uitstippelen, dan ben ik uw reisleider!”

Toen hield ik mijn mond en keek hem aan. Hij zei: “Mag ik je visitekaartje? Ik ga je bellen."

Tijdens onze vervolgafspraak vertelde ik hem de rest.

Zo zie je dat het uitdragen van waarom je iets doet, de opening geeft voor het hoe en wat je gaat doen. Probeer het maar eens in je volgende elevator pitch.

Laat je me weten hoe het is gegaan?


Geschreven door:

Mark Hoogewerf

mark@noblahblah.nl